Ve Walliských a Bernských Alpách a v Graubündenu už máme většinu oblastí prozkoumanou a tak přichází konečně na řadu centrální Švýcarsko. Přechodů se tam dá podniknout více, my jsme se inspirovali v německé knize, kde byla tato haute route doplněna přívlastkem Swiss Glacier, což je zcela výstižný název. Na ledovcích se jde sice často, ale naštěstí nejde o ty, které jsou v linii trasy prošpikovány trhlinami.

Startujeme pod Sustenpassem

Přes hodinku jízdy je to z Luzernu pod sedlo Sustenpass. Udržovaná silnice končí u hotelu Steigletscher ve výšce 1865. Můžete se ubytovat už tady a vyrazit třeba na známý „pětiprst“, přesněji Fünffingerspitze, nebo to vzít na druhou stranu, k chatě Tierbergli.

Našim plánem je přejít skrz Urnské Alpy do východní části Alp Bernských k soutěsce Rosenlaui, v jejichž divoké vodě ukončil spisovatel Sir Arthur Conan Doyle život legendárního detektiva Sherlocka Holmese.

Tierberglihütte

Ze sedla to máme na chatu zhruba výškový kilometr a počasí se polehoučku kazí. Stoupáme po ledovci, zatímco nás míjí skialpinisté sjíždící ze zdejšího nejoblíbenějšího vrcholu. Na Sustenhorn už dnes nebude ani počasí, ani sil. V poklidu jsme dorazili na chatu a zrovna začalo drobně sněžit. U nás doma hřejí čarodějnické táboráky, ale my nazouváme v naší syrově studené ložnici tlusté vlněné ponožky a choulíme se pod dekami.

Chatu spravují sympatičtí manželé Tina a Hans-Peter, ten je navíc horský vůdce, má výborný přehled o podmínkách a ochotně poradí.Klasická starší chata prošla nákladnou rekonstrukcí a přibyl přístavek s novými sociálkami a sušárnou. Zážitkem jsou zdejší západy slunce, ale i výborná kuchyně včetně zákusků.

Sustenhorn 3.505 m

Nejoblíbenější vrchol v oblasti je samozřejmě i naším cílem. Je první máj, ale sněžilo celou noc a den a najednou máme půl metru prašanu. Naštěstí povlovný ledovcový terén a okolní svahy pod 30° nevěští velké lavinové nebezpečí. Trápí nás jen proměnlivá oblačnost. Máme kliku, na kopci se mlha rozplývá, při orgastickém sjezdu si musíme několikrát počkat na modré okénko, obdivujeme Titlis a velkolepou a širokou východní stěnou Dammastocku.

Zwischen Tierbergen

Sjezd, slibující velké očekávání, bohužel přinesl jen boj s krustou. Tvrdý boj. 1300 výškových metrů ze sedla kousek nad chatou, místo azura od rána oblačno a místy dokonce déšť. Kopírujeme stopu, kterou nám najeli aspiranti na horské vůdce. Ale ani po nich nezůstávají žádné vlnovky. V závěru musí lyže do rukou, přecházíme členitou morénu a už se těšíme na výstup. Každých 5 metrů otočka a pod námi v sevření hor jezero Triftsee. Dlouhatánské stoupání do sedla Sacklimi v pošmourném počasí nám zpříjemňuje dvojice Němců, s nimiž se střídáme v prošlapávání stopy. Linii sjezdu držíme jen s pomocí GPS a jsme moc rádi na chatě Trifthütte. Vítají nás Turi, Nicole a půlroční mimino Leo.

Bylo tam útulně. Skrýt poznámky

Diechterhorn 3.389 m

Neklidné počasí je pryč, jasné a mrazivé ráno a obří ledovec mezi dvěma hřebeny. Vlevo nenápadný Dammastock, vpravo Diechterhorn, náš cíl. Pozvolna míříme k vrcholu, ale samotnou skalnatou špičku už necháme být. Vidíme dokonale Urnské i Bernské Alpy a slavný Titlis.

Na řadě je fantastický sjezd ke Gelmerhütte a dále až ke stejnojmenné přehradě. Začíná nepříjemný traverz kolem jezera, i s lyžemi se boříme a propadáme do firnové břečky, často musíme jít bez lyží a jsme velmi pomalí. V půlce jezera naštěstí začíná spásná stezka.

Všem štrapácím ale není konec. Přecházíme hráz a v kosodřevině kličkujeme firnovým marastem, jedinou útěchou je, že je to z kopce. Asfaltka k další přehradě je paradoxně příjemnou změnou, ale před námi je ještě kus cesty. Voláme na chatu a milá paní Erna nám schovává jídlo.

Bächlitalhütte

Chaloupka na vršku v kraji úžasných žulových věží. Slunce už zapadlo a haršajsny se zakusují do zmrzlého sněhu. Je to jak v pohádce, v dáli svítící okýnko, ale místo ježibaby nás vítá milá vlídná blondýna, servírující epesní večeři.

Žebříky na Bächlilücke

Ráno svěže stoupáme. Po ledovci do skalnatého sedla Obri Bächlilücke. První dnešní třítisícovka není žádná nuda. Lyže na bágl, vylézt přes tři žebříky a na druhé straně nepříjemný traverz. Je slunečno, přesto idylku kazí vichr. Krátký sjezd a jasné rozhodnutí – na vrchol Hubelhornu chceme!

Hubelhorn 3.224 m

Drtíme do sedla a tam nás vítá vichr na hranici snesitelnosti. Bojujeme, ukrajujeme metry, a zanedlouho jsme pod vrcholovou pyramidkou. Fučí tak, že oželíme fotku u křížku a raději uháníme dolů prudkým severním svahem k jezeru Gaulisee.

Musíme skousnout ještě 200 m výstupu, abychom vstoupili do útulné prosluněné jídelny a pošmákli si na voňavém sýrovém fondue.

Gaulihütte

Poměrně „mladou“ chajdu postavili až v roce 1978 a největším magnetem v jejím okolí nejsou kopce, ale trosky americké Dakoty, která zde nouzově přistála při poválečném přesunu Američanů za Atlantik. Tenhle příběh ale stojí za podrobnější vyprávění… Přeplněnou chatu opouštíme s cílem dojít na Rosenhorn.

Rosenhorn 3.688 m

Ledovcovou dálavou se ve vedru suneme k vrcholu. Pomalu se nám otevírají pohledy na slavné 4tisícovky Bernských Alp. Euforie stoupá, a síly ubývají. Poslední půlhodinku s cepínem a v mačkách na vrchol. Skvělé vyvrcholení směrem do kopce.

Teď se těšíme na více než dva vertikální kilometry. Severní svah nezklamal, zbylo místo i na naši panenskou stopu, vodopád endorfinů prostupuje naše těla. Protější svěže zelené svahy už zvou krávy na pastvu a my kličkujeme v závěru voňavou kosodřevinou, brodíme potok… a je to za námi. Skvělých a hodně vydatných šest dní!

Stopaři, jak se patří

Autobusy ještě čekají na hlavní sezónu a tak nezbývá, než přemluvit německé výletníky ke svozu do civilizace. Šest lidí v oktávce a k tomu lyže a bágly…mile nás překvapili!

Na hlavní cestě hned první auto, prostě mít s sebou holku se vyplatí! Ta švýcarská za volantem nás vyvezla až k autu pod sedlo a noční jízda domů může začít!

Klikejte pro podrobnější informace - 2D a 3D mapy, obtížnost a parametry túry, infoservis, gpx pro vaši navigaci a fotoguide túry, užitečné odkazy:

O trase Haute Route Swiss Glacier

1. den: Hotel Steigletscher 1850 m - Tierberglihütte 2.795 m
  2. den: Tierberglihütte - Sustenhorn 3.505 m - Tierberglihütte
  3. den: Tierberglihütte - Zwischen Tierbergen – Triftsee – Sacklimi - Trifthütte 2.520 m
  4. den: Trifthütte - Diechterhorn 3.389 m – Gelmersee – Bächlitalhütte 2.328 m
  5. den:  Bächlitalhütte - Obri Bächlilücke - Hubelhorn 3.224 m – Gaulisee - Gaulihütte 2.205 m.
  6. den: Gaulihütte - Rosenhorn 3.688 m – Rosenlaui 1358 m.

Horské chaty na trase Swiss Glacier Haute Route

Tierberglihütte 2795 m

Trifthütte 2.520 m

Bächlitalhütte 2.328 m

Gaulihütte 2.205 m

Přijďte 13.11. ve 13:00 na pražský festival Obzory na přednášku o Swiss Glacier Haute Route.