Nejlepší přístup do oblasti je lanovkou z vesničky Urnerboden na Fisetengrat. Šestimístná kabinka vás vyveze až na Fisetengrat do dvoutisícové výšky. Jezdí ale pouhé dvě kabinky a tak se hlavně o víkendech vyplatí být u lanovky co nejdřív a zkrátit čekací dobu na minimum.

Gemsfairenstock 2972 m

Po výstupu začne stále traverzující stoupání na vrchol. Gemsfa­irenstock poskytuje skvělou vyhlídku, v pohodě si prohlédnete všechny kopce a sjezdy, které vás čekají v následujících dnech. Jako z letadla je vidět chata Claridenhütte a když k ní sjíždíte z vrcholu, vyplatí se udělat nenáročnou odbočku na malý brdek Geissbützistock. Jednak je parádní vyhlídkové místo a jednak si pomůžete k hezkému sjezdu k chatě severním svahem.

Claridenhütte 2453 m

Nově zrekonstruovaná chata na vyvýšenině je ideálním výchozím místem pro výstup na Clariden. Velmi útulná chata s teploučkými péřovými duchnami parádními výhledy.

Clariden 3267 m

Kdo má hodně sil a času, může si přidat ještě odbočku doprava na vrchol Bocktschingel. Ledovec Claridenfirn míří pozvolna vzhůru na úpatí Claridenu. Pak už prudčeji do sedla pod vrchol a snadno až ke křížku. Otevře se krásný výhled na jih - Klausenpass a Urnerboden jako na dlani.

Široké zaledněné sedlo Claridenpass přitahuje milovníky horského letectví. Za hezkého počasí přistávají v sedle vrtulníky i malá letadélka s lyžinami. Při sjezdu z Claridenu jsme mířili na kafe na chatu Planura a cestou jsme potkali hned dva eroplány. Sympatičtí starší chlapíci se s námi dali do řeči a nabídli nám dokonce čaj z termosky.

Fridolinshütte 2111 m

Od chaty Planura jsme si užili 1000 výškových metrů skvělého sjezdu po ledovci Sandfirn. Sevřeni hradbami okolních skal jsme si vychutnávali osamělost i ticho. Pak zbývala ještě hodinka na pásech a sjet k chatě Fridolinshütte. Tam kraluje už více než čtvrtstoletí chatařka Gabi, která nám povykládala o tom, jaké je chatařit v horách.

Počasí nám nepřálo, na výstup na majestátní horu Tödi 3614 m jsme měli vyhrazené dva dny. Ráno sme vyrazili k moréně, sjeli na ledovec, navázali se, ale po chvíli bylo jasné, že oblačnost nás na náročný kopec nepustí. Vrátili jsme na chatu, dali si čaj a vyhověli přání Gabi a Heidi, zda bychom odklidili sníh od zdi chaty. Vyfasovali jsme pořádnou pilu, lopaty a hrabla a dali se do díla. Udělali jsme kus práce o odpoledne sledovali vývoj počasí. Bylo větrno a ačkoli mělo nasněžit 5 cm, do rána leželo kolem chaty 30 cm a cestu na záchod jsme si museli prohazovat lopatou. Potřebovali jsme se rozhodnout do 6h a nakonec jsme výstup vzdali. Začali jsme tedy prošlapávat stopu na sedlo Ochsengrat.

Okolo Tödi

Bylo před námi 1200 výškových metrů na chatu Planura. Před dvěma dny jsme sjížděli opačným směrem, teď jdeme nahoru. Přitom stále sledujeme Tödi a přemýšlíme, jestli jsme se rozhodli správně. Vypadá to, že na hoře panuje velmi silný, ledový vítr. Užíváme si pohybu krásnou, čerstvě zasněženou krajinou. 200 výškových metrů sjezdu prašanem bylo před obědovou pauzou vydařenou taškařicí. Vítr se postupně uklidňuje, ale pod chatou se nasouvají mraky a je velmi chladno.

Planurahütte 2947 m

Jsme rádi v teple, za okny prvotřídní alpské rozhledny. Myslím, že polohou nemá konkurenci. Dělat tady chataře je jen pro silné povahy. Silvia je tu už pátým rokem. V zimě i v létě zná jen sníh a kámen, žádné kytky, jen ledovce, kam se podíváš. Navíc chata nemá přívod vody, dělá se jen ze sněhu.

Bydlíme úplně nahoře, v "prezidentském" apartmá. Pohled z okna je dokonalý. Sice jsme na Tödi nevylezli, ale teď můžeme sledovat západ slunce na tomto monumentu. Na druhou stranu jsou dva ledovce. Hufifirn a Clariden firn tvoří v místě jejich kontaktu Claridenpass. Zajímavostí je největší "windkalk" v Alpách. kousek od chaty. Větrem a erozí vznikla obrovská převěj. Můžeme na ni oči nechat. Stále fotíme západ slunce na Urner a Berner Alpen v dáli a prohlížíme si náš naplánovaný zítřejší cíl - Gross Schärhorn.

Gross Schärhorn 3294 m

Plány nám komplikuje lavinová situace. Svahy, po kterých chceme stoupat jsou jednak prudké 35° až 40° a jednak jsou pokryté polštáři navátého sněhu - expozice výstupu je přesně na závětrné straně, kde se sníh hromadí. Při pohledu z úpatí je jasné, že vlnky na sněhu signalizují přitomnost smrtonosného lavinového sněhu.

Ráno bylo impozantní. Obdivujeme převěj a sjíždíme po obřím ledovci Hüfifirn pod sérakový zlom. Na široké plání si člověk dobře uvědomí svou nicotnost. Během výstupu na Chammlijoch nám příroda předvádí ještě krásné představení. Velkolepé Tödi a na spodním okraji mraky, z nichž vykukují skalní věže a neskutečná chata Planura. V sedle nás vítá působivým závojem oblačnosti taky Clariden.

Sjezd na Klausenpass

Pokračujeme do sedla  Chammlijoch, které je pro sjezd lepší než Chammlilücke. 1600 vertikálních metrů v prvotřídním zmrzlém pašanu. Jen a jen pro nás tři. Euforie nezná mezí, endorfíny bychom naplnili celé kádě. Komplikací byl jen krátký úsek, kde jsem kamarády raději dojistil. Cedule a hotel Wilhelm Tell signalizují, že okružní túra je u konce!

Haute Route Glarner Alpen

1. den: lanovka Urnerboden-Fisetengrat - výstup na Gemsfairenstock 2972 m - sjezd na Claridenfirn- výstup na Gemsfairenstock a Geissbützistock - sjezd na Claridenhütte

2. den: Clariden­hütte -  výstup Claridenfirn - Clariden 3267 m -  sjezd na Claridenpass - Planurahütte -  sjezd Sandfirn - krátký výszup na Ochsengrat - sjezd Fridolinshütte 2111 m.

3. den: Fridolin­shütte - Tödi - Fridolinshütte (počasí nám nedovolilo výstup)

4. den: Fridolin­shütte - Sandfirn - Planurahütte 2947 m

5.den: Planurahütte - ledovec Hüfifirn - Gross Schärhorn (bez výstupu, vysoké lavinové nebezpečí) - Chammlijoch 3000 m - sjezd přes Klausenpass na Urnerboden.

INFOSERVIS SKITOUR.GURU KE SKIALPOVÝM TÚRÁM

K bezpečnému a příjemnému zážitku na lyžařských túrách potřebujete túru naplánovat a pak na trase nebloudit. K obojímu napomáhá Skitour.Guru. Neváhej to využít! Vše máš na jediném místě...