Stoletá zima

Zatímco u nás byla zima 2013-14 supermizerná, v italském Jižním Tyrolsku tomu bylo přesně naopak. Sněhu napadlo přes pět metrů a průměrně šlo o pětinásobek průměru! Náš únorový termín byl ohrožen… Když v lednu spadly naráz více než tři metry, zajásali jsme, ale od té doby stále a stále sněžilo. Nakonec jsme dorazili v pravý čas a čekalo nás pět dní v prašanu a slunci!

Přívaly sněhu zabělily bledé a žluté skalní stěny sněhem a k vidění byla „bílá pohádka“ i na strmých štítech. Jak neobyčejné a krásné!

Ve stínu Saas Rigais a Peitlerkofelu

První den opouštíme S. Magdalenu v závěru údolí Vilnöss (německy) neboli Val di Funes (italsky). V horské části jižních Tyrol totiž dodnes jasně převládá německy mluvící obyvatelstvo, ve městech mírně vede italština.

Pod sněhem obtěžkanými stromy míříme přes pláně Zannseralmu na první vyhlídkový kopec. Technicky snadná túra přivábila v neděli spoustu milovníků skitouringu. My ale chceme na dominantní Peitlerkofel, proto rychle do sedla. Jižní, strmá výstupová trasa se nám však po poledni za silného slunce jeví lavinově riskantní, a tak volíme jistotu – výstup do sousedního sedla, který nám zvýrazní euforické zážitky z panenského prašanu.

Jižní Tyrolsko - Haute Route Dolomity, 1. den - Zendleserkofel

V mrazivém skalním amfiteátru

Po tuze příjemném bydlení v penzionu Odles nás ochotný chatař přibližuje autem na start túry. To ještě netušíme, že to jsou poslední slunné chvíle na příští tři hodiny. Mrzne až praští, v noci -20°, dopoledne to není o moc lepší, k tomu trochu fouká. Ještěže skalní stěny vůkol zahřejí alespoň u srdce. Výstup stinným údolí vrcholí jedinou možnou „bránou ke slunci“. Stále se zužující žleb mezi skalami se sklonem 30 až 40° prověřil naši schopnost, dělat bezchybně stoupací otočky. Za odměnu nás nahoře vítá slunce a pohled na výrazný vrchol Puezspitze, náš cíl.

Puezspitze

Blaženě si to „v teple“ šineme vzhůru a obdivujeme masiv Sella přes údolí. Z vrcholu se ukazují všechny nejvyšší dolomitské hory a parťák Gabo vzpomíná na zimní lezení v jejich mrazivých severních stěnách.

Kousek sjíždíme a před námi je mírně zvlněná a rozlehlá náhorní planina Gardenatscha. Krátké výstupy i sjezdy a delší rovinky. Ani se nevyplatí odlepovat pásy, „kochačka“ je to prvotřídní. Nakonec něco prašanu na stinném severu a místní pivo Forst ve středisku Colfosco na oslavu zdárné druhé etapy.

Jižní Tyrolsko - Haute Route Dolomity, 2. den - Puezspitze

Alta Badia

Taxíkem sjíždíme k objednanému hotýlku a rovnou se domlouváme na ranní popovezení na start 3. túry. Vzhledem k rozlehlosti údolí se to určitě vyplatí. Mezitím skvělé jihotyrolské menu, zapité nejtypičtějším červeným vínem regionu – Lagreinem. U chaty Alpina končí parádní sjezdovka z Lagazuoi, ale my míříme lesem na hranu další velké dolomitské vysokohorské pláně Fanes ve dvoutisícové výšce. Na chvíli musí lyže na batoh, ale za pár minut vychutnáváme blahodárné slunce a romantickou, osamělými borovicemi posetou širokou a zvlněnou rovinu.

Na vrcholu 3.050 m

Na řadě je nejvyšší bod naší cesty, jediný vyšší než 3000 metrů – Lavarella. Doleva do bočního údolí a několik kilometrů vzhůru na okraj strže, odkud uvidíme Alta Badii jako z letadla. Nasazujeme mačky a cepíny, lyže na batoh, krátký skalní úsek a zanedlouho jsme v sedle pod vrcholem. Prudký svah vedoucí zkratkou k chatě nás otáčí zpět, raději se vrátíme po stejné trase dolů.

Jižní Tyrolsko - Haute Route Dolomity, 3. den - Piz Lavarela

Neodpustíme si ale nalehko vyjít na vrchol a okukovat při tom Tofanu a Tre Cime. Prašan v širokém údolí posvěcuje naše defenzivní rozhodnutí, 900 výškových metrů nás beze zbytku oblažilo! Pak už jen oklikou k chatě Lavarela, se sousední Rifugio Fanes, jedinými klasickými horskými chatami v zimních Dolomitech.

Grand Vallon

Jestliže nejvyšší bod máme za sebou, před námi je dnes sjezdařský „hajlajt“. Kousek pod chatou potkáváme místního skitourguru, horského vůdce Christopha Hainze z týmu jihotyrolské Salewy. Probíráme s ním varianty túr, protože počasí se začíná plíživě horšit.

Sjeli jsme po cestě a začali prošlapávat stopu v tunách prašanu a stálo nás to dost sil, než jsme se napojili na prošláplou linii do sedla Ciamin pod stejnojmenným vrcholem. Padá mlha, rychle do lyží, lyžařské brýle na oči a kopec s 35° je dalším hřištěm pro naši trojici. Osm set výškových metrů extáze a pak ještě hravá vlnitá strouha. Přichází drobné sněžení a nic moc nevidíme.

Jako v Kanadě

S posvěcením GPS se dostáváme na cestu, počasí se lepší. Vjíždíme do lesa plného sněhu a připadáme si skoro jako na heliskiingu v Kanadě. Na louce potkáváme partu Rakušanů, kteří nás popováží autem do Schluderbachu, kde obdivujeme skoro čtyřmetrové sněhové bariéry kolem silnice. V Toblachu, v údolí, studujeme předpověď počasí a nakonec objednáváme ranní taxi.

Jižní Tyrolsko - Haute Route Dolomity, 4. den - Croda Ciamin

Kolem Tre Cime di Lavaredo

Trojice světoznámých věží je symbolem Sextenských Dolomit a cesta k nim je v létě snadná, autem se dostanete skoro na úpatí hory. V zimě je to však o něco delší. Horolezec Helmut nás taxíkem vyváží jen kousek nad Lago Misurina, po skútry uježděné cestě míříme na lyžích k chatě Auronzo, přímo pod věžemi, ozářenými sluncem. Zmiňovaný Christoph nám včera radil vystoupat do sedla mezi západní a centrální věž do 2700 m a pak sjet severním svahem. Sněhové podmínky vyhodnocujeme jako stabilní a po starých stopách vstupujeme do skal.

Ve skalách…

Jedna otočka za druhou a naše výška rychle narůstá. Zespoda na nás ale doráží mlha, která s námi už nějaký čas míří vzhůru. Žleb se stále zužuje, co nejrychleji nasazujeme lyže na batoh a nejprudší, čtyřicetistupňový úsek máme i díky zbytkům starých stop brzy za sebou. Jsme v sedle. Rádi, že jsme vyrazili včas a mlha nám nezhatila výhledy. Zapínáme lyže a hledíme do díry pod sebou.

Adrenalinový sjezd

Severní strmý svah. Zpočátku opatrně sesouváme po hranách, pak přeskakovanými oblouky a v místech, kde se „trychtýř“ rozšiřuje, přichází nadšení z plynulých, rychlých oblouků. Stojíme v bezpečné vzdálenosti od obří hory a pozorujeme, jak se mraky honí kolem. Na naší straně hory je stále ještě dobře vidět, a tak se bez obtíží proplétáme členitým terénem k chatě Locatelli (Drei Zinnen Hütte). Čeká nás už jen dlouhý sjezd do údolí Fischleintal v blízkosti sněhem obalených skalních věží. Sjedeme až přímo k hotelu Dolomiten Hof na okraji Sextenu a v sauně s výhledem na hory spokojeně probíráme uplynulé dny ve společnosti „lyží (s)pásy“. Pět krásných dní v kraji, kde se snoubí italská elegance a ležérnost s germánskou precizností…

Jižní Tyrolsko - Haute Route Dolomity, 5. den - Tre Cime di Lavaredo

Haute Route Dolomiti Südtirol - shrnutí

1.den: Villnöss (St. Magdalena) 1262 m - Zannseralm – Zendleser Kofel 2422 m –  Peitlerscharte 2357 m – Campill (Seres) 1398 m.

Výstup: 1300 vm (výškových metrů). Délka a čas výstupu: 17 km, 7 hod.

Nocleh Villnöss: Hotel Ranuimüllerhof, www.ranuimueller­hof.com

Nocleh Campill: Pension Odles, www.odles.it

2. den: Campill -  Zwischenkofeltal – Forc. Puez 2571 m – Puezspitze 2913 m – Gardenatscha – Forc.  Ciampei 2366 m – Colfosco

Výstup: 1700 vm. Délka a čas výstupu: 20 km, 8 hod.

Nocleh: Hotel Alta Rezia, www.hotelrezi­a.com

3. den: taxi z Alta Badia k chatě Capanna Alpina 1720 m – Col Locia – Le Gran Plan – Ju dal Ega 2176 m – Piz de Lavarela 3.055 m – Ju de Limo - Ücia Lavarella 2042 m.

Výstup: 1600 vm. Délka a čas výstupu: 20 km, 9 hod.

Nocleh: horská chata Ücia Lavarella , http://www.la­varella.it

4. den: Ücia Lavarella – Forc. Ciamin 2395 m – Ciamin 2.610 m – sjezd Gran Valun – Rif. Stua 1668 m – S.Uberto 1449 m – busem do Toblachu.

Výstup: 800 vm. Délka a čas výstupu: 18 km, 6 hod.

Nocleh: hotel Villa Monica v Toblachu, http://www.hotel-monica.com

5. den: taxi z Toblachu k Rif. Antorno (1880 m) – Rif. Auronzo 2.320 m – Tre Cime di Lavaredo, sedlo mezi západní a prostřední věží  2700 m – Lange Alm – Drei Zinnen Hütte 2405 m – sjezd údolím Altensteintal – Moos (Sexten).

Výstup: 1200 vm. Délka a čas výstupu: 20 km, 7 hod.

Nocleh: hotel Hotel Dolomitenhof, http://www.dolomitenhof­.com

PRAKTICKÉ INFORMACE

• Optimální období: únor-duben
  • Vybavenost: standardní vybavení na neledovcovou túru
  • Mapy: vydavatelství TABACCO, listy 03 Cortina, 07 Alta Badia, 010 Sextener Dolomiten, 030 Brixen-Villnöss, 1:25000, s trasami pro skitouring. Pozor, jen nejnovější vydání mají vyznačené i lyžařské túry.
  • Veřejná doprava: Místní autobusy a vlak Innichen – Brixen www.sii.bz.it.
  • Taxi: rozhodně doporučuji v oblasti Alta Badia a pro nástup z Toblachu pod Tre Cime.
  • Turistické informace: poradí např. s výběrem ubytování nebo taxislužby. Villnöss / Val di Funes http://www.villnoess.com, Hochabtei / Alta Badia http://www.altabadia.org, Toblach, Sexten  / Dobbiaco, Sesto http://www.hochpustertal.info, celé Jižní Tyrolsko http://www.suedtirol.info.